betekenisvol leren

betekenisvol leren
de echte werkelijkheid in de school

zondag 15 april 2012

week 32: vanuit planning in Horeb naar startactiviteiten in de klas

In onze planning (fase 0) hadden we bedacht dat het leuk zou zijn als we een bezoek aan het vliegveld kunnen brengen. Na een telefoontje bleek dat we te laat zijn om een excursie te boeken naar het vliegveld. Maar we kunnen natuurlijk ook zelf een bezoek brengen en een speurtocht maken. Samen zijn Jeanine en ik op een avond naar vliegveld Zestienhoven gegaan. Hebben daar rondgekeken, foto's gemaakt en gevraagd of we hier op enig moment met onze klas een bezoek aan het vliegveld konden brengen. Met alle informatie die we hebben gaan we aan de slag.
Een bezoek aan het vliegveld gaat zo lukken.
Na de eerste startactiviteit blijkt dat reizen, vakantie, andere landen de kinderen erg aanspreekt.
Fase 1 gaat van start door ons op dit thema verder te orienteren dmv startactiviteiten.
Jeanine heeft als startactiviteit van uit onze planning: schrijven over je droomreis. En ik liet de kinderen aan het eind van de week schrijven over hun eigen "vakantie herinnering". Zo leuk om te zien hoe kinderen hele verhalen op schrijven. Door elkaars verhalen of door wat vragen van de leerkracht worden de kinderen soms enorm gestimuleerd om nog verder te schrijven.
Om de kinderen op verhaal te brengen lieten we ppp's zien over droomreizen en foto's van eigen vakantieervaringen. Daarna vertelden de kinderen in tweetallen aan elkaar over hun droomreis of vakantie. Woorden worden bedacht die gebruikt kunnen worden bij het schrijven van de tekst.
Daarna gaan de kinderen aan de slag. We werken zo steeds met de 4 stappen methodiek.
Ook een woordweb hebben we gemaakt en vragen over wat we nog meer willen weten over reizen.




Vanuit het schrijven van deze verhalen wordt al een start gemaakt met een kernactiviteit: het schrijven van een reiskrant. Het maken van een eigen themakrant is zo goed bevallen in ons vorig thema, dat we deze activiteit ook in dit thema voortzetten.(nav de evaluatie van ons vorig thema hebben we dat besloten). Deze krant wordt dan onze "reiskrant". Het is meteen een verslag van alles wat we rondom dit thema doen.
Een tweede kernactiviteit die voortvloeit uit de eerste startactiviteiten is het maken van een reisgids.
Uit een reisgids wordt een mooi plaatje geknipt waar ze graag naar toe willen en de kinderen schrijven er bij. Deze reisgids kunnen we straks bij ons reisbureau goed gebruiken. Het is niet altijd zo dat we heel snel aan kernactiviteiten beginnen maar deze activiteiten sluiten goed aan bij onze orientatie over vakantie en reizen.


Werken met Horeb betekent ook een logboekplanning bij houden. De meeste logboekplanningen houd je in fase 2. In fase 1 (bij de startactiviteiten) heb je daar niet altijd tijd voor. Bij tekst van de week of andere schrijfactiviteiten in de startfase is het soms wel mogelijk.
dus ook deze week hebben we een aantal logboekplanningen kunnen doen. De kernactiviteit schrijven voor de krant en schrijven voor de reisgids zijn ook momenten die je kunt gebruiken.
Bij een logboek planning kijk je welke activiteit je wilt observeren, welk kind je daarin wilt begeleiden en waar je op gaat letten. Je bevindingen schrijf je naderhand op bij de reflectie. Op deze manier volg je de ontwikkeling van het kind en kun je zien wat voor vervolgactiviteit nodig is om deze leerling verder te brengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen