betekenisvol leren

betekenisvol leren
de echte werkelijkheid in de school

zaterdag 3 december 2011

week 16 expert lezen over recepten in groep 3

Een uitdaging waar ik niet omheen kon want als je het thema we gaan (uit) eten hebt, dan heb je het natuurlijk ook over recepten.
Dus voor deze week had ik een expert lezen rondom recepten gepland. Ik heb veel nagedacht hoe ik dat nu zou uitvoeren. Tot nu toe lazen we (door ons ) zelfgeschreven teksten waaruit ze de sleutelwoorden moesten halen. Om op deze manier de kern van het verhaal te verwoorden. Maar hoe doe je dat bij een recept. Daar staat alles al kort en krachtig in verwoord.  de recepten mogen ook niet te moeilijk zijn. Het leukst is natuurlijk een recept lezen en het dan ook maken. Maar is het te doen om met een hele klas dat uit te voeren? Hoe ga ik dat dan aanpakken? En welk recept kies ik. Allemaal vragen waar ik over liep te denken.
Tot ik toevallig  in de winkel het boek ~de verschrikkelijke ijstaart~ van Daphne Deckers zag. Daarin staan allerlei gedichtjes en eenvoudige kinderrecepten. Een paar recepten uit dit boek zou ik goed kunnen gebruiken. Omdat de begrippen voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht al een keer aan de orde waren gekomen vond ik het leuk om hierbij de recepten te kiezen. Een aantal kinderen gaan een voorgerecht maken, een aantal een hoofdgerecht en een aantal een nagerecht. De recepten schreef ik zo eenvoudig mogelijk uit met een fotootje erbij. De recepten uit  het boek zijn bijna letterlijk over te nemen.


Bij de verdere voorbereiding van deze les maakte ik gebruik van de 4 stappen methodiek.
- orientatie en gemeenschappelijke basis leggen
- inzoomen op de illustratie en tekst
-tekst lezen (sleutelwoorden onderstrepen)
-reflectie, evaluatie, presentatie en waardering
Om met de kinderen een gemeenschappelijke basis te leggen stond het woord recept op de beamer. Ik vroeg of de kinderen wisten wat dat was. De kinderen konden ook aan elkaar vertellen of ze wel eens iets zelf gemaakt hadden. Daarna toonde ik een filmpje waarin de kok een nagerecht ging maken. Dit filmpje bespraken we naderhand en de woorden voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht kwamen naar voren. Ik legde de woordkaarten in de kring op de grond. Toen gingen we zelf kijken naar een recept. In tweetallen gingen de kinderen eerst naar de illustratie kijken en in het vakje ernaast konden ze opschrijven wat ze zagen. (inzoomen op de illustratie) Daarna gingen de kinderen in tweetallen het eerste gedeelte van de tekst lezen, wat heb je nodig. Voordat de kinderen zelf het recept zouden gaan maken moet er eerst boodschappen gedaan worden, legde ik uit. Dan heb je een boodschappenbriefje nodig. Dat werd gemaakt aan de hand van de tekst onder het kopje dit heb je nodig. (inzoomen op de tekst) Op de grond voor in de klas lagen alle ingredienten voor alle recepten. Daar moest gepakt worden wat ieder nodig had. Met een stift onderstreepten de kinderen de boodschappen en schreven die op het boodschappenlijstje ernaast. (tekst lezen en sleutelwoorden onderstrepen )Daarna kwamen we terug in de kring om de boodschappen te halen.


Zo legden we voor de 3 gerechten de boodschappen bij elkaar.  De kinderen konden op hun lijstje kijken wat ze nodig hadden. Daarna zouden we aan de slag gaan om het recept te maken. Eerst gingen we terug naar onze tafels om te gaan lezen wat je moest doen. In tweetallen werd het gedeelte 'zo maak je het' gelezen. Daarna werden de ingredienten gepakt en gingen ze de tekst weer zin voor zin lezen wat ze precies moesten doen. ( tekst lezen)Ik vond het echt reuze spannend of dat allemaal zou gaan lukken. Mijn verwachtingen waren hoog, omdat ik er vanuit ging dat ze het recept zo konden lezen dat ze het ook konden uitvoeren. Maar zou dat ook zo zijn? Gelukkig kwam juf Josette helpen. De kinderen waren enthousiast aan het werk gegaan. Het lukte niet om 1 groepje heel specifiek te begeleiden. Want ik wilde graag zien of het bij iedereen goed lukte. Heel leuk om te zien hoe verschillend er te werk wordt gegaan. Er zijn kinderen die alles heel secuur lezen en precies doen. Er zijn er ook die meteen van alles willen pakken en snijden. 


Alle gerechten werden na afloop in de kring gezet bij het goede woord. Heb je een voorgerecht gemaakt dan zet je je bord bij het woord voorgerecht. Het resultaat hebben we met de hele klas bekeken. Er waren prachtige gerechten om te zien. We hebben ook besproken wat heel belangrijk is bij het lezen van een recept. Ontdekt werd dus dat "je héél goed moet lezen want anders doe je dingen fout." Netjes werken was ook belangrijk, want je gerecht moet er ook mooi uitzien. (reflectie, evaluatie, presentatie en waardering) En als allerlaatste werd er natuurlijk gegeten. Bij elk groepje kwamen de 3 gerechten op tafel. In de goede volgorde is er toen geproefd.
Ik heb er van te voren slecht van geslapen of dit allemaal wel zou lukken, maar mijn hoge verwachtingen zijn wel uitgekomen. Ook in groep 3 als ze nog maar zo kort leesonderwijs hebben gekregen zijn ze al in staat om een recept uit te voeren. Heel knap!









naar aanleiding van de tussentijdse evaluatie van vorige week ben ik deze week ook begonnen met een rekenactiviteit toe te voegen. Maar daarover volgende week meer.
En de verteltafel ga ik niet meer verder uitwerken. Het spreekt te weinig aan. Komende week hebben we het ook druk met het ontvangen van onze vader of moeder in ons restaurant. Het einddoel waar we naar toe gewerkt hebben.

1 opmerking:

  1. ik ga morgen ook koejes bakken met ze.
    daarbij lezen ze ook het recept zelf!knap gedaan, klinkt erg leuk:)
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen