betekenisvol leren

betekenisvol leren
de echte werkelijkheid in de school

zaterdag 19 november 2011

week 14: impuls 2: structureren en verdiepen

Deze week staat voor het spel in het teken van impuls 2 structureren en verdiepen en impuls 4 toevoegen van nieuwe handelingsmogelijkheden.
Het bezoek aan het restaurant heeft een grote impuls aan het spel gegeven. Door de tekst van de week over het restaurant bezoek te schrijven denken de kinderen weer na hoe het in het restaurant er aan toe gaat. De rol van ober en kok is nu duidelijk voor de kinderen. Maar om dat in het spel goed toe te passen met de juiste rollendialoog is nog best moeilijk. Het spel wordt wel echter omdat er steeds 2 gasten in het restaurant mogen komen eten. Er zijn echte pannenkoeken door een kind meegenomen die opgewarmd kunnen worden in de magnetron. Er is jam, suiker en nootjes om de pannenkoeken te versieren. 2 kinderen hebben hierbij de menu kaart gemaakt. Die kan nu ook gebruikt worden.
Ook is er van de week een boterkoek gebakken en de komende week gaan we deze handeling verder uitwerken door kruidnootjes te laten bakken. (impuls 4)











Voor ons als leerkrachten is het nu belangrijk dat we het spel verder gaan structureren. Dat kunnen we doen door te souffleren tijdens het spel. Maar we willen dat ook doen door het spelscript van ons eigen restaurant te maken en door in de kring voor te spelen wat er gedaan en gezegd kan worden.
Foto's van handelingen van kinderen geven hierbij dan veel ondersteuning.
We hadden als doel om in het spel van dit thema meer schrijfactiviteiten te betrekken. Tot nu toe is dat nog niet echt gelukt. Maar nu de menu kaart er is, kan de ober echt de bestelling gaan opnemen en de bon bij het afrekenen gemaakt worden. Ook willen we nog nadenken over een einddoel.










Deze week stond ook in het teken van feest omdat Jeanine en ik onze verjaardag vierden. Tegelijkertijd was het voor Jeanine een (tijdelijk) afscheidsfeestje. Ze gaat met zwangerschapsverlof. Met de kinderen hebben we op school (hoe kan het anders) pannenkoeken gegeten.  De kinderen mochten verkleed op school komen. Ze zagen er prachtig uit. We hebben spelletjes gedaan, buiten gespeeld en een film gekeken.
Het was een reuze gezellige dag. We zullen juf Jeanine missen. Maar gelukkig hebben we juf Agnes. Die komt de komende weken bij ons in de klas.



Tip:
Als gezamenlijke activiteit is een co√∂peratieve werkvorm heel leuk. Dat kan bij rekenen en taal.
Een activiteit die ik gedaan heb is letters schrijven bij een kind op de rug en raden welke letter er geschreven wordt. Of elk kind krijgt kaartje met een woord. Lees elkaars woord op het kaartje en ruil van kaartje. Ga dan naar een ander kind. Dat kan ook heel goed met rekensommetjes of getallen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen