betekenisvol leren

betekenisvol leren
de echte werkelijkheid in de school

vrijdag 11 november 2011

week 13: de echte werkelijkheid als voorbeeld voor spel

Deze week stond in het teken van "de wereld (het restaurant) in de school: de kinderen de wereld (het echte restaurant) in.
Door middel van expert lezen hebben de kinderen zich georienteerd op een pizza restaurant, chinees restaurant of een pannenkoekenrestaurant. De kinderen werden op verhaal gebracht door een paar promotiefilmpjes van de verschillende restaurants op you tube te bekijken hoe dat er in het echt uit ziet. Daarna werden de teksten gelezen.
Er is uiteindelijk gekozen voor een pannenkoeken restaurant. Ook heeft het restaurant een naam gekregen en zijn we bezig het gezellig te maken in het restaurant.
Ons restaurant heet: de kleurenpannenkoek. Met vrolijk gekleurde schilderijen gaan we het restaurant helemaal opfleuren. Daar wordt nu hard aan gewerkt.
Zo zijn we eigenlijk op een punt gekomen dat het belangrijk wordt om ook de "echte werkelijkheid" te bekijken. Hoe gaat het er nu eigenlijk in een echt restaurant aan toe.
Donderdag was het zover. Met heel de groep gaan we op bezoek naar pannenkoekenrestaurant "de Pannenkoe".  Met vragen beladen gaan we op weg.

Het bezoek was een feest. De kinderen mochten bij elkaar een bestelling opnemen.(foto 1) De bestelling halen en bij de klant brengen (foto 2) Ze mochten in de keuken kijken.(foto 3) Er werd daar verteld hoe je beslag maakt. Er werden pannenkoeken gebakken en ze mochten die versieren en daarna lekker oppeuzelen. (foto 4)



















De foto's hebben we 's middags op school bekeken en je ziet zo een heel spelscript voor ogen verschijnen, waar we foto's van ons eigen restaurant en spel kunnen koppelen.
De kinderen hebben zoveel steun aan wat ze gezien en gehoord hebben dat je het diezelfde dag in het spel al terug ziet. Rollentaal begint ook te komen. Het spel groeit.....








Tot slot beantwoordden de serveersters en de kok nog de vragen die we hadden. Er waren vragen als:
- hoe ziet het afsprakenboek eruit?
- gebruikt de kok een receptenboek?
- hoeveel borden kan de serveerster dragen?
- hoe weet de ober bij wie hij het eten moet brengen?
- waarom mogen de gasten het eten niet zelf ophalen in de keuken?
- hoe maakt de kok de pannenkoek groter?
-hoeveel mensen kunnen er in het restaurant?
We hadden meer dan genoeg informatie om op school weer verder te kunnen met ons eigen restaurant.

Kok en serveersters van de Pannenkoe, heel hartelijk bedankt voor alles!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen