betekenisvol leren

betekenisvol leren
de echte werkelijkheid in de school

vrijdag 23 september 2011

week 6: het spel in de thema hoek

Een rustige week waarin we verder het spel in de themahoek hebben begeleid naast alle taalactiviteiten. Hiervoor gebruikten we de logboekplanning uit Horeb. We willen kijken in hoeverre kinderen interactief kunnen samenspelen en of er al sprake is van een echte rollendialoog. Om dit te weten te komen observeerden we de kinderen en speelden we ook mee. Meespelen biedt de mogelijkheid om handelingen toe te voegen. Bv. doorlopen bij de kassa zonder te betalen. Ook kunnen kinderen tijdens het spel handelingen toevoegen. bv. vertellen dat er jonkies zijn geboren bij de beren, die ze dan gaan voeren.
Tijdens de observatie zagen we dat kinderen veel steun hebben aan het spelscript. Hier staat met foto en tekst de taak van de oppasser beschreven. (zie foto vorige week) Ook merkten we dat kinderen soms nog niet helemaal wisten wat er precies van hen verwacht werd in het rollenspel. Welke rollentaal gebruik je eigenlijk. Wat zeg je als bij de kassa zit, wat zeg je als je een rondleiding geeft en wat zeg je als de rondleiding is afgelopen.
Daarom besloten Jeanine en ik om samen het spel in de themahoek voor te spelen.
Van "voordoen komt nadoen", merkten we.  Op deze manier wordt er kinderen een beeld aangereikt hoe ze het spel kunnen spelen. Bij het voordoen had Jeanine ook een papier in haar hand waar wat informatie over dieren op stond die ze bij de rondleiding gebruikte. Dit stimuleerde de kinderen om ook een rondleiding te schrijven. Door oppasser te zijn zien ze dat geschreven taal gebruikt kan worden om de activiteit nog betekenisvoller te maken. Wat nog niet zo naar voren komt in het spel bij de dierentuin zijn schrijfactiviteiten tijdens en in het spel zelf. In een volgend thema zouden we hier meer op kunnen letten. Nu zijn veel schrijfactiviteiten vooraf gegaan aan het spel, zoals het maken van informatie bordjes, een rondleiding, taakbriefjes.
Wel zijn er rekenactiviteiten in het spel verwerkt bij het betalen van de entree en het kopen in het winkeltje.
Tijdens een kringgesprek werd er besproken of de dierentuin alleen door onze eigen leerlingen uit de klas bezocht mocht worden. Dat gaf heel wat reacties. Vaders en moeders mochten ook komen kijken.
Die moeten uitgenodigd worden en ze moeten dan een rondleiding krijgen van hun eigen kind.
Deze nieuwe uitdaging geeft ook een extra dimensie aan het spel, want nu is het spel oefenen voor het bezoek van papa en mama aan de dierentuin.
Tijdens het gesprek werd ook gezegd dat niet iedereen tegelijk kan komen. Er moest een lijst komen waarop de vaders en moeders hun naam kunnen schrijven. Hiermee komen meteen weer heel wat schrijfactiviteiten aan bod: een uitnodiging maken, de rondleiding schrijven, de lijst maken waar ouders zich kunnen opgeven. De kinderen zijn erg enthousiast.  Volgende week mogen iedere ochtend 2 kinderen klaar zitten bij de kassa van de dierentuin om ouders in te schrijven voor de rondleiding.
Hiermee verbreden we de activiteit en werken we echt naar een einddoel.

Naast het spel, het lezen en het schrijven zijn we ook creatief bezig geweest. Een opdracht om het oceanium mooi te maken met een "zee van water". Ik noemde het "kunst" wat we gingen doen. Eigenlijk was het ook het oefenen van schrijfbewegingen in een tekening. Al spelender wijs zijn ze zo met motorische oefeningen bezig. Zelfs motorisch zwakke kinderen vonden het leuk om zo'n tekening te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen